donderdag 2 januari 2014

Winterwandelen en skiën in Zermatt kerst 2013


Zaterdag, 21 december 2013 zijn we zeer vroeg vertrokken naar Zermatt; gelukkig is er dan altijd plek in de garage in Tӓsch. Met de shuttle (trein) gaan we, na de autoreis naar Tasch, verder naar Zermatt, omdat Zermatt autovrij is.
 
 

Op het station worden we, evenals de vorige jaren, afgehaald door Frau Guntern in de elektrotaxi van Hotel Alpenrose (www.alpenrose-zermatt.ch). Hotel Restaurant Alpenrose
Het Hotel-restaurant is zeer goed gesitueerd met uitzicht op de Matterhorn en dicht bij de kabelbaan naar Furi, Schwarzsee en de kleine Matterhorn; ook het eten en drinken is hier erg goed.



 
 

 
Uitzicht vanaf Alpenrose!

Zaterdag middag kopen we de skipassen en voor de wandelaar de Peakpas, dit is voor de winterwandelaar de beste en goedkoopste oplossing, met deze pas kan de wandelaar overal komen! De passen zijn in Zermatt niet goedkoop maar daar staat tegenover dat er vele mogelijkheden zijn om te treinen, het gebruik van kabelbanen, gondel, enz.

-        De Gornergratbahn (3089 m)

-        De Rothorn (3103 m)

-        De Matterhorn Glacier Paradise (3883 m)

-        Verder zijn er talrijke mogelijkheden om te kabelen en gondelen; zie o.a. http://www.zermatt.ch/de/page.cfm/bahnen_pisten/pistenplan
      pistenplan zermatt 
 
Aangezien ik niet kan, durf en wil skiën ga ik mij in dit blogverslag weer beperken tot het prachtige winterwandelen, want fotograferen en bergwandelen in Zermatt is supermooi en je ziet meer dan de skiër!

 

Evenals op de aankomst dag is het vandaag (Zondag) mooi weer en prachtig om te skiën. Er zijn vele mogelijkheden om te skiën (tot zelfs in Italië; hiervoor moet je wel een speciale skipas kopen). Op deze mooie Zondag wil ik direkt naar de kleine Matterhorn, naar het uitzichtplatvorm op 3883 m.
Ik kabel eerst naar de Furi en ga dan kabelend via de Schwarzsee naar Trockener Steg (2939m). Hier kan ik genieten van het prachtige uitzicht. De skiërs gaan ook hier starten met de sleepliften verder naar boven en dan naar beneden skiën.
Bij het wandelen door het gebouw naar de gondel zie ik dat de gondel niet naar het hoogste punt de kleine Matterhorn gaat: deze is gesloten (volgens informatie iets te veel wind!).

 
Ik besluit terug te kabelen en bij Hotel-Restaurant Schwarzsee een heerlijke “Kaffe mit Kuchen” te nemen. Hier wordt op het terras, waar ik een fantastisch uitzicht heb op de majestueuze Matterhorn (4478 m), zelfs sfeervol muziek gemaakt.  ( http://www.schwarzsee-zermatt.ch
hotel restaurant schwarzsee )


 
Dan ga ik weer verder naar beneden kabelen, naar Furi, hier overstappen op de kabel naar Riffelberg. Bij Restaurant Riffelberg neem ik de tandradbaan naar Gornergrat http://www.zermatt.ch/en/page.cfm/experience/winteractivities/winterhiking
Restaurant-Buffet Riffelberg is een prachtig knooppunt van kabelbaan, tandradbaan en wandelweg.





De Gornergrat op 3089 m is het eindpunt van de tandradbaan; alvorens ik naar het restaurant ga, ga ik eerst naar het uitzichtplatvorm. Ik heb hier een fantastische blik op de Matterhorn, de vele vierduizenders en gletsjers; erg mooi! Op het terras is het genieten in allerlei opzichten! Er is boven ook een mooi klein kerkje. De skiërs gaan ook van dit hoge punt naar beneden.


 


Ook is hier een mogelijkheid te logeren in het hotel; wij kiezen voor ons hotel Alpenrose, waarbij de mogelijkheden groter zijn en de prijzen lager.
Bij het station Gornergrat is ook een klein buffet-gebouw voor de kleine hap en drankjes, tevens schuil gelegenheid tegen wind en koude.

De treinreis van Gornergrat naar Zermatt, van 3089 m naar 1620 m, al draaiend met de diverse uitzichten op de Matterhorn is een unieke belevenis!
 
In de namiddag keer ik al wandelend door de hoofdstraat van Zermatt terug naar Hotel Alpenrose
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten